Gipsowe popiersie odznaczające się dużymi rozmiarami, pochodzące z pracowni Konstantego Laszczki, słynnego polskiego rzeźbiarza i malarza, a także profesora i rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zarówno tematyka przedstawienia (portret), jak i materiał wykonania są charakterystyczne dla twórczości Laszczki.
Popiersie kobiety cechuje realizm i widoczna indywidualizacja. Artysta najwięcej uwagi poświęcił twarzy, nadał jej ndywidualne rysy, zapewne powtarzające wygląd modelki. Szyja i tors opracowane jedynie schematycznie. Poprzez formę i estetykę rzeźba wpisuje sie w nurt sztuki romantycznej. Forma oparta na miękkiej, secesyjnej linii podkreśla i uwidacznia eteryczność kobiecości i delikatność portretowanej kobiety.
Konstanty Laszczka to jeden z najważniejszych polskich artystów rzeźbiarzy, należy do kanonu okresu secesji i Młodej Polski. Każda wystawa muzealna, która podejmuje tą tematykę eksponuje jego prace, podobnie każda publikacja na temat Młodej Polski prezentuje na swoich łamach sylwetkę i twórczość tego artysty jako ważny element stylu Młodej Polski, który jest jednoznaczny z polską odmianą modernizmu w polskiej sztuce przypadającej na lata 1890-1918. Prąd ten przypadał na czas końca XIX w. i wiązał się z dekadenckimi podstawami i ogólnie pojmowanym kryzysem wartości i systemów o charakterze przyrodniczym i materialistycznym. Był zastępowany myśleniem o chrakterze idealistycznym, fansastycznym i irracjonalnym. Tłumacząc to na miedzynarodowe kierunki estetyczne w tamtym okresie, można mówić o neoromantyzmie i sztuce prerafaelitów. Obok trendu malarskiego bardzo mocno rozwijał się trend literacki, dzięki któremu znaczenia nabrała poetycka strona życia. Jednym z głównych ośrodków życia literacko-artystycznego Młodej Polski był Kraków.
Prezentowana rzeźba autorstwa Laszczki posiada ducha opisywanej epoki, który w teorii wybrzmiewa jako romantyzm. Widoczny jest secesyjny styl przedstawienia.
Każdy przedmiot wywodzący się z pracowni Laszczki jest unikatem i Jednym z głównych ośrodków życia literacko-artystycznego Młodej Polski był Kraków.na rynku antykwarycznym, ponieważ wiekszość prac znajduje się w muzeach i istotnych kolekcjach prywatnych.
Spora część prac artysty znajduje się w Muzeum Konstantego Laszczki w Dobrem.
Popiersie kobiety. Gips. Pracownia Konstantego Laszczki. Polska. I poł. XX w.
Wysyłka kurierem (Europa) | 60,00 PLN |
Wysyłka kurierem (Polska) | 39,00 PLN |
Wysyłka kurierem (USA) | 80,00 PLN |
Odbiór w salonie | 0,00 PLN |
Miasto | Kraków |
Szczegóły produktu
Szerokość | 40 cm x 25 cm |
Wysokość | 40 cm |